Dat is niet gebruikelijk……

“De uitvaartleider zei dat het niet gebruikelijk was, dus het kon niet……”

Ik zit bij te kletsen met een vriendin, al veel te lang hebben we elkaar niet meer in levende lijve gezien. Geeft niks, we praten alsof we elkaar gisteren nog hebben gesproken. Dat is het mooie van sommige vriendschappen. Tijd en fysieke afwezigheid hebben geen invloed op onze vriendschap.

Tegenwoordig gaan de gesprekken al gauw over ervaringen met uitvaarten. Dat komt vast door mijn switch van de reis- naar de uitvaartwereld. En dan vertelt mijn vriendin over een uitvaart in haar familie. Hoe de uitvaartondernemer een ‘belachelijk’ starttarief vroeg. Als ik het tarief hoor, lijkt het me een heel normaal, zelfs bescheiden starttarief. Blijkbaar heeft deze ondernemer niet aan de verwachtingen voldaan. Integendeel. Bij veel vragen van de familie werd er niet geluisterd, bij veel wensen van de familie bleken zaken ‘niet mogelijk’ met als reden dat ‘het niet gebruikelijk is’. Deze ondernemer bleef vanuit zijn eigen stramien en comfortzone denken.

Een herkenbaar verhaal, ik hoor het vaker. Zo jammer!

Voor mij is een uitvaart maatwerk. Luisteren naar de wensen van de familie en deze respecteren. Nabestaanden inspireren om dicht bij zichzelf te blijven. Het leven van de overledene is de basis; de invulling van de uitvaart een weerspiegeling van dat geleefde leven. De familie moet verder na dit verlies, de uitvaart kan een start zijn van de rouwverwerking.

‘Zo hoort het’ of ‘zo is het gebruikelijk’ is gemakkelijk als je zelf geen mening hebt. Als het je niets uitmaakt dat de uitvaart gaat zoals de ondernemer het ‘altijd regelt’.
Maar het maakt wel uit! Het is jouw of jullie dierbare, jullie moeten verder met de herinneringen en als de uitvaart past bij jouw familie, goed voelt, dan is het goed. Of het nu een uitvaart is ‘zoals het hoort’ of ‘zoals jij het graag wil’, maar maak alsjeblieft bewuste keuzes.

Deze familie had graag veel dingen zelf willen doen, heeft ook wel een aantal zaken zelf geregeld. Ze hebben ervaren dat de uitvaartondernemer daar niet blij mee was. Grote kans dat daarmee al vanaf het begin een toon is gezet tussen familie en ondernemer die niet meer goed op elkaar afgestemd kon worden. Met na afloop bij de familie het gevoel dat de rekening veel te hoog was voor de geleverde diensten.

Een uitvaart kost geld en is zeker niet goedkoop. Ook dat is een hele goede reden om het op zo’n manier te regelen dat het bij je past. Dat je bewust kiest waar je je geld aan uitgeeft. Goede communicatie en transparantie over de kosten kan veel onduidelijkheid voorkomen. Wat mij betreft mag je nooit na afloop het gevoel hebben dat je teveel hebt betaald.

Als je het gevoel hebt, dat je een uitvaart beter zelf kunt regelen, doe het dan vooral zelf. Het kan!
Als je wel een uitvaartondernemer inschakelt, vraag dan iemand die bij je past. Die jouw wensen respecteert. Die helder is over werkzaamheden en kosten. Die je inspireert en faciliteert.

Een uitvaartondernemer moet toegevoegde waarde hebben en het geld meer dan waard zijn!

 

PS: meer weten over uitvaarten, de mogelijkheden, de kosten? Ik kom graag bij je om erover te praten. Vrijblijvend. Dat kost je alleen een kopje koffie (die drink ik zwart) of een glaasje water.

25 augustus 2021