De vrijheid om te kiezen

Pling. Email van Monuta. Uw polis en uw nieuwe premie voor 2022.
En dan in dezelfde email: U bent lager verzekerd dan gemiddeld voor een uitvaart.
Met natuurlijk een doorklik naar DE oplossing……

Mijn lieve ouders hebben mij, met de beste bedoelingen, voorzien van een naturapolis van Monuta en vanaf mijn 18e heb ik zelf de premie betaald. Zonder daar verder echt bij stil te staan. Het is een klein bedrag per maand en dan ben je verzekerd, toch? Maar nu ben ik zelfstandig uitvaartbegeleider en loop ik hier niet alleen privé, maar ook zakelijk tegen aan.  Tijd om er eens verder in te duiken.

Wat zegt mijn polis? Ik heb een ouderwetse begrafenisverzekering, een naturapolis. Ik ben verzekerd voor de algehele verzorging van de begrafenis, een kist met zijdebekleding, de laatste verzorging, een rouwwagen voor de uitvaart, vervoer binnen Europa als ik in het buitenland kom te overlijden (dubbel verzekerd, want ook via mijn doorlopende reisverzekering), opbaring in een uitvaartcentrum, dragers, volgauto’s, kaarten, dankbetuigingen en nog wat zaken. Het meeste is dus voorzien. Niets meer aan doen, zou je zeggen.

Niet inbegrepen: de begrafenis- of crematiekosten. Vooral begraven is duur, in ieder geval in de gemeente waar ik woon. Maar ik heb wel een vrij te besteden bedrag, waar ik een beetje eenvoudige crematie wel van kan betalen. Als er geen speciale wensen zijn, kan mijn familie mijn sobere uitvaart bekostigen met deze naturapolis.

En toch, er schuilen wat addertjes onder het gras.

Het is ten eerste de bedoeling dat je bij overlijden direct Monuta belt. Daar zijn ze in ieder geval eerlijk in. Ze vermelden keurig dat de premies erop zijn gebaseerd dat ze er uiteindelijk (bij de uitvaart) ook geld op verdienen. Wel even een paar keer doorklikken op de website, dit staat natuurlijk niet op de voorpagina. Dus, wil je je uitvaart door een ander laten organiseren, dan krijg je alleen ‘het vrij besteedbare bedrag’. Dat bedrag is per polis verschillend. Conclusie: je bent met handen en voeten gebonden aan je verzekeraar. Dat is natuurlijk je reinste koppelverkoop.

Verder wijst Monuta mij er jaarlijks fijntjes op dat ik te laag verzekerd ben. Als je doorklikt naar de pagina ‘uitvaartkostenmeter’ staan daar een aantal bedragen vooraf ingevuld, waaruit automatisch volgt dat ik beter kan bijverzekeren. Die bedragen vind ik nogal willekeurig gekozen, van veel te hoog (een eenvoudige kist kan echt goedkoper dan het door Monuta genoemde bedrag van € 650) tot veel te laag (een beetje advertentie in een regionale krant kost rond de € 1000 en geen € 500 zoals door Monuta genoemd).
Bottomline probeert Monuta op alle manieren ervoor te zorgen dat je je verzekering ophoogt, lees: maandelijks meer premie betaalt.

En wat gebeurt er met de natura producten/diensten waar ik geen gebruik van wil maken? Die kist met zijdebekleding, het idee alleen al! Maar moeten mijn nabestaanden voor een andere kist (of strak katoen aan de binnenkant) dan een toeslag betalen?

Het voelt niet goed en toch….. ik betaal al zo lang premie, dat het ook niet goed voelt om te stoppen met de verzekering. De koppeling tussen verzekering en uitvaartbegeleiding vind ik niet oké. Iedereen zou vrije keus moeten hebben om een uitvaartbegeleider in te schakelen en vooral ook wie. In mijn privé situatie moet ik voor een Monuta uitvaartbegeleider uitwijken naar een ondernemer uit een naburig dorp. Daar ligt mijn voorkeur absoluut niet.

Tijd om te bellen met Monuta.
Een allervriendelijkste meneer informeert mij de waarde van mijn begrafenisverzekering als ik de uitvaart ‘extern’ laat regelen. Dat bedrag valt mij niet tegen! Ze lopen niet te koop met deze informatie, meneer vertelt lachend dat Monuta in eerste instantie een uitvaartbedrijf is. Natuurlijk willen zij die uitvaarten graag zelf regelen. Maar mijn nabestaanden mogen gerust zelf kiezen voor een uitvaartbegeleider en dan krijgen ze een redelijk bedrag uitgekeerd. Dat kan zelfs met mijn (veel te lage) naturapolis van Monuta. Want ook deze meneer adviseert mij direct om de premie op te hogen en me extra te verzekeren. Ik ben blijkbaar echt onderverzekerd. Het blijven verkopers, die verzekeraars onder de naam van een uitvaartbedrijf.

Dan mijn vraag wat er gebeurt met die producten/diensten waar ik geen gebruik van wil maken? Daar staat een vrij te besteden bedrag tegenover, vertelt meneer Monuta, maar wel na afloop van de uitvaart en de hoogte wordt door Monuta bepaald.

Reken je niet rijk, er zijn financiële consequenties, maar toch biedt dit perspectief. Ze hebben bij Monuta en al die andere verzekeraars vast hele fijne, ervaren, betrouwbare uitvaartbegeleiders, maar je hebt echt de vrijheid om zelf  te kiezen.

23 november 2021