Een eerlijk verhaal

Onlangs stuitte ik op internet op de website ‘eerlijke uitvaarten’. De naam van de website intrigeerde mij. In ons mooie Overijssel blijken er geen aanbieders te zijn van ‘eerlijke uitvaarten’. Best bijzonder. Volgens de omschrijving voldoe ik met mijn uitvaartbedrijf exact aan hun voorwaarden. Ik werk volledig transparant, een familie mag alle nota’s inzien, er zijn geen verborgen winsten, mijn begeleidingstarief staat op de website, kortom, volgens deze website verzorg ik ‘eerlijke uitvaarten’.

Toch sluit ik me niet aan bij deze club goudeerlijke mensen. Waarom niet? Omdat aansluiten bij ‘eerlijke uitvaarten’ voor mij gevoelsmatig het oordeel inhoudt dat mijn gewaardeerde collega uitvaartondernemers, die op een andere manier werken, ‘oneerlijk’ zijn. En dat is niet zo. De naam is wat mij betreft niet goed gekozen. Had het ‘transparante uitvaarten’ geheten dan had ik me onmiddellijk aangesloten.

Het gaat om het verdienmodel. Iedereen is vrij om een eigen verdienmodel te kiezen. Ik heb gekozen voor transparantie, dat betekent dat ik voor mijn inkomen niet afhankelijk ben van de keuzes die nabestaanden maken. Die vrije keuze vind ik belangrijk.

In principe heb je als nabestaande altijd vrije keuze. Ook als je verzekerd bent voor de uitvaart, maar bij een verzekering met naturapolis moet je wel goed opletten.

Een voorbeeld. Een familie belde na overlijden van hun dierbare direct de verzekeraar, zoals vermeld op hun naturapolis. Gelukkig was deze familie alert, zij vroegen goed door wat er nou eigenlijk precies inbegrepen was. De opbaring in de aula was inbegrepen, maar dat moest dan wel de aula zijn die door deze verzekeraar werd beheerd. Die was er niet in dat dorp, de familie moest hun dierbare dus naar een andere plaats brengen. Een andere aula was mogelijk, maar dan moest men bijbetalen. In dit geval was er dus wel keuzevrijheid, maar met financiële consequenties. Ach…die kleine lettertjes…

Transparantie betekent duidelijkheid, openheid. Daarin onderscheiden de transparante uitvaartondernemers zich van hun (overigens net zo eerlijke maar gewoon een ander verdienmodel hanterende) collega’s. Wij, de transparanten, zijn niet afhankelijk van commissies van onze leveranciers – ons begeleidingstarief staat duidelijk vermeld op de website – en dan is er mijn inziens echte keuzevrijheid. Wij hebben er geen enkel belang bij om de kist of de bloemen bij een bepaalde leverancier te bestellen of om een bepaalde locatie te gebruiken.

Onder aan de streep gaat het dan niet om duurder of goedkoper, maar voelt het wel als een eerlijk verhaal.

25 september 2024